Menopauza/HTZ

Menopauza – to ostatnia miesiączka w życiu kobiety. Następuje ona najczęściej między 45 a 55 rokiem życia, z reguły w wieku 50-51 lat. Po 40 roku życia stopniowo jajniki zmniejszają produkcję hormonów – najpierw progesteronu, a następnie estrogenów. W konsekwencji tych zmian coraz rzadziej występują cykle owulacyjne, przez co obniża się płodność kobiety. Brak owulacji, nieregularność cykli miesiączkowych, często przedłużające się i obfite krwawienia są pierwszymi objawami okresu przekwitania. Do charakterystycznych dolegliwości związanych z tym okresem zaliczamy również tzw. objawy wypadowe czyli: uderzenia gorąca, nerwowość, nastroje depresyjne oraz zaburzenia snu Objawy wynikające ze zmniejszenia stężenia hormonów płciowych można łagodzić stosując hormonalną terapię zastępczą (HTZ).

Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego wskazaniami do stosowania hormonalnej terapii zastępczej (HTZ) są:

• objawy wypadowe
  • dolegliwości wynikające z atrofii narządów układu moczowo-płciowego
  • zapobieganie i leczenie osteopenii i osteoporozy
  • przedwczesna menopauza

Stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ) wymaga:

• regularnych (nie rzadziej niż raz do roku) kontroli lekarskich
  • corocznej oceny stanu gruczołów sutkowych (badanie palpacyjne, mammografia i/lub USG
  • badania ginekologicznego i ultrasonograficznego miednicy mniejszej
  • badania cytologicznego nie rzadziej niż raz na trzy lata
  • innych badań dodatkowych, które mają zastosowanie w wybranych przypadkach

Powrót do strony głównej